Oktober 2024 : Speed pedelecs: de consument wendt zich meer en meer tot de tweedehandsmarkt

07/11/2024

Filip Rylant, woordvoerder van de mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “Oktober bevestigt de trend van de voorbije maanden en brengt zo een contrasterende dynamiek tussen nieuw en tweedehands aan het licht. De tweedehandsmarkt behoudt een sterke groei met een stijging van +21,6% (731 stuks) ten opzichte van 2023. Omgekeerd daalt de verkoop van nieuwe speed pedelecs met -18,4% (1039 stuks), wat de huidige uitdagingen in de fietssector vertaalt.

Wanneer we het marktaandeel van nieuwe en tweedehandse speed pedelecs analyseren in de voorbije tien maanden, stellen we een verschuiving vast in consumentenvoorkeur: zij kiezen steeds meer voor de tweedehandsmarkt. Het marktaandeel tweedehandsvoertuigen is aanzienlijk gestegen, meer in het bijzonder van 30,3% in 2023 naar 38,4% in 2024, terwijl het marktaandeel nieuwe voertuigen is gedaald van 69,7% naar 61,6%.

De cijfers per provincie laten ook een algemene daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands bijna overal sterk groeit.

Om deze trend te verklaren, grijpen we hoofdzakelijk naar de beschikbaarheid van kwalitatieve tweedehandse speed pedelecs in leasing. Deze beschikbaarheid zorgt ervoor dat de consument een hoogwaardig model kan aankopen zonder de hoge prijs van een nieuwe fiets te moeten bekostigen. Daarnaast mag ook niet worden vergeten dat de tweedehandse speed pedelec een essentieel product is binnen de circulaire economie.”

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (oktober 2024)

Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 30,3% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 67,9%. In 2024 stijgt tweedehands naar 38,4% tegenover 61,6% voor nieuw.

Particulier versus bedrijven en leasing (oktober 2024)

De markt voor nieuwe speed pedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 10 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal inschrijvingen is met -18,0% gedaald, van 13.686 in 2023 naar 11.228 in 2024.

In 2024 laat het leasesegment een stevige daling optekenen, van 6.696 naar 5.596 inschrijvingen of -16,4%. Het segment particulieren daalt echter het hardst, met -22,4%, van 5.204 naar 4.039. In het bedrijfssegment gaat het van 1.786 naar 1.593, een daling van -10,8%.

In de eerste tien maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speed pedelecs (64,0%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Iets minder dan de helft (49,8%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 36,0% van particulieren en 14,2% van zakelijke klanten.

Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (oktober 2024)

De markt voor gebruikte speed pedelecs blijft groeien tot 731 (+21,6%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in oktober 2024, ten opzichte van 601 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste tien maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +17,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +41,2% ten opzichte van 2022.

Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 92,9%, gevolgd door bedrijven met 5,8% en leasing met slechts 1,4%.

Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!

Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)

Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs in de Belgische provincies.

In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speed pedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,5% (nieuw, 10.612 eenheden op een totaal van 11.228) en 90,1% (occasie, 6.371 eenheden op een totaal van 7.008) van de markt.

Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -6% tot -43%, met Namen (-43%), Luik (-41%) en Henegouwen (-36%) als uitschieters. Oost-Vlaanderen beperkte de schade dan weer tot slechts -6%.

Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik) een aanzienlijke groei van tweedehandse speed pedelecs tijdens de eerste acht maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +1,4% tot +50%, waarbij provincies als Waals-Brabant (+30,8%), Antwerpen (+19,1%), en Oost-Vlaanderen (+19,1%) alsook Brussel (+50%) een mooie groei lieten optekenen.

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speedpedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 6 november 2024
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy